1856 දී එඩ්වින් ෆොඩන්, ප්ලාන්ට් ඇන්ඩ් හැන්කොක් හි කෘෂිකාර්මික උපකරණ නිෂ්පාදන සමාගමේ ආධුනිකයෙකු බවට පත්විය . ඔහු ක්රේව් දුම්රිය වැඩ වල ආධුනිකත්ව පුහුණුව සඳහා සමාගමෙන් ඉවත් වූ නමුත් වයස අවුරුදු 19 දී නැවත ප්ලාන්ට් ඇන්ඩ් හැන්කොක් වෙත ගියේය. ටික කලකට පසු ඔහු සමාගමේ හවුල්කරුවෙකු බවට පත්විය. 1887 දී ජෝර්ජ් හැන්කොක් විශ්රාම ගැනීමෙන් පසු සමාගම එඩ්වින් ෆොඩන් සන්ස් සහ සමාගම ලෙස නම් කරන ලදී. ඔහු සමාගම විසින් විශාල කාර්මික එන්ජින් මෙන්ම කුඩා ලිපි ද්රව්ය වාෂ්ප එන්ජින් සහ 1880 සිට කෘෂිකාර්මික කම්පන එන්ජින් නිෂ්පාදනය කළේය.
පර්යේෂණාත්මක වාෂ්ප ලොරි නිපදවනු ලැබුවේ 20 වන සියවස ආරම්භ වීමෙන් ටික කලකට පසුවය.1887 දී compound traction engine පරිපූර්ණ කිරීම සැලකිය යුතු අලෙවිකරණ වාසියක් ලබා දුන් අතර පසුව වාෂ්ප ලොරි රථයේ සංවර්ධනයට එය මිල කළ නොහැකි බව ඔප්පු විය.1896 දී මාර්ග ප්රවාහනයට බලපාන සීමාවන් ලිහිල් කරන ලද අතර, ටොන් 3 ට අඩු වාහනවලට රතු කොඩියක් නොමැතිව පැයට සැතපුම් 12 (පැයට කි.මී. 19) දක්වා ගමන් කිරීමට අවසර ලැබුණි. කාලය නිවැරදි වූ අතර ෆොඩන් විසින් මූලාකෘති වැගන් හතරක් නිපදවන ලදී.මෙයින් ලද අත්දැකීම් නිසා 1901 ෆොඩන්ට ටොන් 3 ක කරත්තයක් ( 3-ton wagon ) තැනීමට හැකි විය.
කෙසේවෙතත්, 1930 ගණන්වල මුල් භාගයේදී, අනාගතය ඩීසල් බව ෆොඩන් වටහා ගත් අතර, ඔවුන්ගේ නිෂ්පාදනය වහාම වෙනස් කළේය.1934 වන තෙක් වාෂ්ප වාහන නිෂ්පාදනය අඩුවෙමින් පැවතුනි. ඔවුන්ගේ පළමු ඩීසල් වාහනය 1931 දී හඳුන්වා දුන් ෆොඩන් F1 ( F = Forden 1 = පළමු ) වන අතර එය වාණිජමය වශයෙන් සාර්ථක ඩීසල් ලොරි වර්ගයක් ලෙස සැලකේ.
ෆෝඩන් 1946 දී බස් චැසි වෙළඳපොළට ඇතුළු විය ( 1930 ගණන්වලදී ඩබල් ඩෙකර් ඇතුළු මූලාකෘති ගණනාවක් ඉදිකර ඇත) .
1958 දී කැබ් නිෂ්පාදනය සඳහා සැහැල්ලු glass-reinforced plastic (GRP) හඳුන්වා දුන් අතර, පළමු Foden GRP කැබ් රථය සුවිශේෂී හැඩයෙන් යුත් S 21 මාදිලිය විය. මෙම රථ "Mickey Mouse" නමින් වඩාත් ජනප්රිය විය S21 කැබ් නිෂ්පාදනය 1969 වන තෙක් පැවතුනි.1970 මුල් භාගයේදී දැවැන්ත නව නිෂ්පාදන පහසුකමිි ඇතිව නව Plant ඒකක් ට්රක් රථ 6,000 ක වාර්ෂික ධාරිතාවයක් සඳහා නිර්මාණය කරන ලදී . වියදම් හා ආර්ථික පසුබෑම නිසා 1974 දෙසැම්බරයේ ෆොඩන් මූල්ය දුෂ්කරතාවයකට පත්විය .
1980 දී සමාගම ඇමරිකානු සමාගමක් වන Paccar විසින් මිලදී ගන්නා ලදී .
1998 දී Paccar විසින් ලේලන්ඩ් ට්රක් රථ පවරා ගැනීමෙන් පසු ස්වාධීන ෆෝඩන් නිෂ්පාදනය නතර විය .
2005 දී පැකාර් නිවේදනය කළේ 2006 දී Foden නිෂ්පාදනය නතර වීමට ඉඩ ඇති බවයි. එයට හේතුව DAF සන්නාම ට්රක් රථවල පරිමාව වැඩි කිරීමට ඉඩ දීම සඳහා ලේලන්ඩ් ට්රක්ස් හි නිෂ්පාදන ධාරිතාව මුදා හැරීම සඳහා Foden නිෂ්පාදනය නතර කිරීමයි. වසර 150 ක Foden ට්රක් නිෂ්පාදනය අවසන් කරමින් අවසන් Foden රථය 2006 ජූලි මාසයේදී නිෂ්පාදනය කරන ලදී.
පර්යේෂණාත්මක වාෂ්ප ලොරි නිපදවනු ලැබුවේ 20 වන සියවස ආරම්භ වීමෙන් ටික කලකට පසුවය.1887 දී compound traction engine පරිපූර්ණ කිරීම සැලකිය යුතු අලෙවිකරණ වාසියක් ලබා දුන් අතර පසුව වාෂ්ප ලොරි රථයේ සංවර්ධනයට එය මිල කළ නොහැකි බව ඔප්පු විය.1896 දී මාර්ග ප්රවාහනයට බලපාන සීමාවන් ලිහිල් කරන ලද අතර, ටොන් 3 ට අඩු වාහනවලට රතු කොඩියක් නොමැතිව පැයට සැතපුම් 12 (පැයට කි.මී. 19) දක්වා ගමන් කිරීමට අවසර ලැබුණි. කාලය නිවැරදි වූ අතර ෆොඩන් විසින් මූලාකෘති වැගන් හතරක් නිපදවන ලදී.මෙයින් ලද අත්දැකීම් නිසා 1901 ෆොඩන්ට ටොන් 3 ක කරත්තයක් ( 3-ton wagon ) තැනීමට හැකි විය.
කෙසේවෙතත්, 1930 ගණන්වල මුල් භාගයේදී, අනාගතය ඩීසල් බව ෆොඩන් වටහා ගත් අතර, ඔවුන්ගේ නිෂ්පාදනය වහාම වෙනස් කළේය.1934 වන තෙක් වාෂ්ප වාහන නිෂ්පාදනය අඩුවෙමින් පැවතුනි. ඔවුන්ගේ පළමු ඩීසල් වාහනය 1931 දී හඳුන්වා දුන් ෆොඩන් F1 ( F = Forden 1 = පළමු ) වන අතර එය වාණිජමය වශයෙන් සාර්ථක ඩීසල් ලොරි වර්ගයක් ලෙස සැලකේ.
ෆෝඩන් 1946 දී බස් චැසි වෙළඳපොළට ඇතුළු විය ( 1930 ගණන්වලදී ඩබල් ඩෙකර් ඇතුළු මූලාකෘති ගණනාවක් ඉදිකර ඇත) .
1958 දී කැබ් නිෂ්පාදනය සඳහා සැහැල්ලු glass-reinforced plastic (GRP) හඳුන්වා දුන් අතර, පළමු Foden GRP කැබ් රථය සුවිශේෂී හැඩයෙන් යුත් S 21 මාදිලිය විය. මෙම රථ "Mickey Mouse" නමින් වඩාත් ජනප්රිය විය S21 කැබ් නිෂ්පාදනය 1969 වන තෙක් පැවතුනි.1970 මුල් භාගයේදී දැවැන්ත නව නිෂ්පාදන පහසුකමිි ඇතිව නව Plant ඒකක් ට්රක් රථ 6,000 ක වාර්ෂික ධාරිතාවයක් සඳහා නිර්මාණය කරන ලදී . වියදම් හා ආර්ථික පසුබෑම නිසා 1974 දෙසැම්බරයේ ෆොඩන් මූල්ය දුෂ්කරතාවයකට පත්විය .
1980 දී සමාගම ඇමරිකානු සමාගමක් වන Paccar විසින් මිලදී ගන්නා ලදී .
1998 දී Paccar විසින් ලේලන්ඩ් ට්රක් රථ පවරා ගැනීමෙන් පසු ස්වාධීන ෆෝඩන් නිෂ්පාදනය නතර විය .
2005 දී පැකාර් නිවේදනය කළේ 2006 දී Foden නිෂ්පාදනය නතර වීමට ඉඩ ඇති බවයි. එයට හේතුව DAF සන්නාම ට්රක් රථවල පරිමාව වැඩි කිරීමට ඉඩ දීම සඳහා ලේලන්ඩ් ට්රක්ස් හි නිෂ්පාදන ධාරිතාව මුදා හැරීම සඳහා Foden නිෂ්පාදනය නතර කිරීමයි. වසර 150 ක Foden ට්රක් නිෂ්පාදනය අවසන් කරමින් අවසන් Foden රථය 2006 ජූලි මාසයේදී නිෂ්පාදනය කරන ලදී.
No comments:
Post a Comment